Grinna fyrstasjon

Grinna fyrstasjon ble satt i drift den 1. august 1904. Fyret er bygget som et støpejernstårn, plassert på en solid fem meter høg steinsokkel, og naustet ved landingskaret er i betong. Et tilbygg i to etasjer, også i betong, ble oppført i 1964, da strømaggregater ble installert. Innvendig består fyret av fire etasjer i tårndelen, samt lykterom på toppen. Hver etasje inneholder et sove- eller oppholdsrom.

Landingsforholdene ved Grinna er dårlige, og det finnes flere historier om nesten-ulykker og vanskelige landinger, ikke sjelden ble vaktskifte utsatt i påvente av værforandring, og selv i maksvær sommerstid, kan det være vanskelig å ta seg inn i lagunen ved landingskaret hvis det er mye sjødrag.

Historiene er mange om forlis, grunnstøtinger og fartøyer i vansker på Folla. En underlig tildragelse var det da nordgående hurtigrute, Skjærstad, i 1946 gikk seg opp på skjærene ved Grinna i tykk tåke. Dette resulterte i et høyst uventet besøk for betjeningen på fyret, da kapteinen besluttet å landsette ca. 100 av passasjerene, for det meste kvinner og barn, på fyret. Hurtigruteskipet kom seg av ved egen hjelp og gikk for egen maskin inn til Rørvik, der den på grunn av store lekkasjer i skroget ble satt opp i fjæra.

Etter å ha vært bemannet i 83 år, ble Grinna fyrstasjon automatisert og avfolket 12. mai 1987. Folla Kystlag inngikk i sin tid avtale med Kystverket om vedlikehold og bruk av fyret. Denne avtalen er det nå Jøa kystlag som har overtatt.

I mai 2008 var det storfint besøk på Grinna fyrstasjon da kystdirektør Kirsti Slotsvik (bildet) med følge ankom per helikopter. Landinga på nausttaket gikk prikkfritt og på fyret hadde representanter fra Folla kystlag heist flagget og stod klar med kaffe og kaker.

Les mer om besøket på Viknatur.no

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar